’Poëzie
van bosjesmannen’
In
gesprek met Erik Menkveld en Marcel Möring over het 35e Poetry
International Festival. Het slot van de driedelige serie over Poetry
International.
Verschenen
in Meander op 5 juni 2004
Erik Menkveld:
“Het zit dit jaar allemaal zeer goed en slim in elkaar”
Menkveld kijkt
als presentator vooral uit naar Antjie Krog
Erik, hoe
sta je tegenover dit festival, wat maakt het interessant voor jou
om hier te presenteren?
Ik volg Poetry
International en dus ook dit festival met meer dan gewone belangstelling
en liefde, omdat ik het een van de mooiste en interessantste poëziegebeurtenissen
vind die ik ken, en vooral ook omdat ik zelf vijf jaar (van 1998
tot en met 2002) als programmamaker bij de organisatie betrokken
ben geweest. Om nu, zonder verantwoordelijk te zijn, nog een steentje
bij te kunnen dragen door een paar programma’s te presenteren
– iets wat ik niet deed toen ik nog in de organisatie werkte
– stemt mij buitengewoon gelukkig, zeker omdat het programma’s
betreft met dichters die reken tot de beste in het Nederlandse taalgebied
en ver daarbuiten: Tonnus Oosterhoff en Kees Ouwens.
Zie/merk
je verschil in aanpak of opzet met andere jaren en zo ja hoe beoordeel
je die verschillen? En hoe is dat voor de programmering, want daarmee
hield je je in het verleden ook bezig?
Naar mijn vluchtige
indruk zet het festival onder Bas Kwakmans nieuwe leiding vooralsnog
de koers voort die vanaf 1996 door Tatjana Daan is ingeslagen. Wel
zie ik interessante toevoegingen en onderdelen (zoals Poetry &
Art, en veel aandacht voor film) en interessante oplossingen voor
organisatorische problemen waar we in de jaren dat ik er werkte
ook altijd mee tobden: hoe vul je de (publieksaantaltechnisch nogal
moeilijke) zondagavond in; hoe verdeel je bekende en minder bekende
dichters zo effectief en interessant mogelijk over de twee zalen
en de verschillende programma’s (welke combinaties en contrasten
maak je); hoe betrek je het publiek actief bij verschillende onderdelen
en activiteiten. Voor mijn gevoel zit het dit jaar allemaal zeer
goed en slim in elkaar, ik geloof niet dat ik me ergens zorgen over
hoef te maken, haha.
Overigens ben ik erg benieuwd wat voor wegen het festival de komende
jaren zal inslaan. Want de koers kan nog wel even mee, maar een
nieuwe boeg kan nooit kwaad. Bepaalde onderdelen en programmaformules
moeten af en toe vervangen of opgefrist worden. En ik ben benieuwd
naar het persoonlijke ‘stempel’ dat het huidige team
gaat drukken. Dit jaar voel ik me er nog zeer verwant mee, met het
hoofdthema van de poëzie uit Heilige Geschriften bijvoorbeeld.
Maar misschien gaan ze in de toekomst wel dingen doen waar ik onaangenaam
verrast of verontrust bij opveer. Dat zou ik goed vinden. En afschuwelijk
natuurlijk.
De programmering lijkt me dit jaar ook prima: een mooie mix van
publiekstrekkend en onbekend. Grappig om nu eens zoals iedereen
van buiten af tegen een heleboel mij volstrekt onbekende buitenlanders
(uit de Filippijnen, Vietnam enzo) aan te kijken. En ik ben erg
benieuwd naar de Verdediging van de Poëzie door Antjie Krog,
dat zal wel een bevlogen en bewogen verhaal worden.
Wat is
jouw relatie tot het thema van dit jaar?
Mijn persoonlijke
relatie tot het hoofdthema van dit jaar is dat ik, net als zo’n
beetje driekwart van alle andere dichters in Nederland geloof ik,
een paar bijbelboeken van de NBV op Nederlandstalige poëtische
kracht heb mogen toetsen. Maar afgezien daarvan ben ik in het algemeen
erg geïnteresseerd in teksten die meer willen zijn dan tekst
alleen: dus openbaring, de waarheid, wetgeving, etc. Als dat soort
teksten ineens poëzie worden, is het soms de mooiste poëzie:
geëngageerd in de meest weidse betekenis die dat kan hebben.
Maar waar halen die teksten de euvele moed vandaan om zich als zodanig
voor te doen? En waarom zijn er altijd weer mensen die erin trappen
en fanatiek in ze geloven met alle gevolgen van dien?
Waarom
vind jij dat mensen/lezers van Meander dit festival zouden moeten
bezoeken m.a.w. wat zijn voor jou de hoogtepunten uit het programma?
Hoogtepunten
van dit festival lijken wat mij betreft te gaan worden: het programma
rond F. Harmsen ten Beek; het programma waarin Antjie Krog poëzie
van de bosjesmannen in haar eigen vertaling voorleest (ik hoorde
dat al eens doen en was diep onder de indruk); het programma ‘Tussen
lyriek en religie’ waarin een aantal betrokkenen bij de NBV
(onder wie dichter/criticus Piet Gerbrandy) met elkaar in gesprek
gaat, ‘Bewerkingen en interpretaties’, waarin dichters
nieuwe versies van heilige teksten hebben gemaakt; en ‘Oude
en nieuwe psalmen’. Ook altijd zeer de moeite waard om met
een glas bier in de hand bij te wonen: de Poetry Slam, dit jaar
zelfs met de wereldtop die elkaar verbaal in de haren vliegt.
Wanneer
betitel jij dit festival c.q. jouw presentatie daar als geslaagd?
Ik beschouw
het festival als geslaagd als iedereen die het bezoekt na afloop
minstens één nieuwe dichter erbij heeft waar hij of
zij diep van onder de indruk is. Over bezoekersaantallen, publiciteitsbereik,
boekenverkoop en andere voor subsidiegevers aantoonbare geslaagdheden
hoef ik godzijdank niet meer na te denken.
---------
Marcel Möring:
“Tijdens Poetry is er echt even een gemeenschap van dichters”
Möring
kijkt uit naar een onbekende dichter uit Verweggistan
Marcel,
hoe sta je tegenover dit festival, wat maakt het interessant voor
jou om hier te presenteren?
Ik vind Poetry
een van de mooiste literaire festivals die ik ken. Die concentratie
van inhoudelijkheid en losheid tref je bijna nergens aan.
Voor de dichters moet het ook een bevredigend festival zijn. Het
is meer dan voorlezen en wegwezen. Tijdens Poetry is er echt even
een gemeenschap van dichters. Als presentator is het vooral interessant
omdat je dankbaar werk doet. Een avond zo vormgeven dat een dichter
op een presenteerblaadje naar het publiek wordt gebracht, dat is
als water naar de dorstigen brengen.
Zie/merk
je verschil in aanpak of opzet met andere jaren en zo ja hoe beoordeel
je die verschillen?
Ik heb Poetry
onder drie directeuren gepresenteerd en voor mij was de grootste
verandering toen Tatjana Daan aantrad. Toen is het festival verjongd,
meer en beter vormgegeven en transparanter geworden. Hoe het onder
de nieuwe leiding is of wordt, weet ik nog niet. Het duurt een jaar
of twee voordat de invloed van een nieuwe directie duidelijk is.
Maar de basis is er, dus het zal allemaal goedkomen.
Wat is
jouw relatie tot het thema van dit jaar?
Ach, voor mij
is elk boek heilig.
Waarom
vind jij dat mensen/lezers van Meander dit festival zouden moeten
bezoeken m.a.w. wat zijn voor jou de hoogtepunten uit het programma?
Dat zou ik
niet kunnen zeggen. Mijn ervaring is dat het hoogtepunt soms een
mij volslagen onbekende dichter uit Verweggistan blijkt te zijn,
zo'n dichter die me na het festival nog maanden bezighoudt. Nee,
je moet niet naar Poetry gaan vanwege de hoogtepunten, maar omdat
het een week durende onderdompeling in poëzie is. Volgens mij
heeft iedere
lezer dat een keer per jaar nodig.
Wanneer
betitel jij dit festival c.q. jouw presentatie daar als geslaagd?
Het festival
is geslaagd als bezoekers er minstens een gedicht of dichter aan
overhouden en een presentatie is geslaagd als men vergeet wie de
presentator is, maar zich de avond en de gedichten herinnert. En
het is altijd meegenomen als het licht niet uitvalt en de presentator
niet over zijn eigen voeten struikelt.
Annette van
den Bosch
Zeist, juni 2004 |