Boon was een fervent verzamelaar, getuige zo’n
22.600 plaatjes waaruit voor dit boek een selectie is gemaakt, en
‘een viespeuk’ volgens Van Royen. Zij vroeg zich af
waarom vrouwen zich altijd van hun kinderlijke, sexy, poezelige
kant laten zien op dergelijke foto’s. Na het bekijken van
een stuk of wat afbeeldingen kreeg ze het gevoel ‘waarom ga
je niet afwassen, of desnoods een boek schrijven’. Wel erkende
ze dat ze indertijd ook haar lichaam gebruikte voor de publiciteit
van een van haar boeken, op het omslag was ze slechts gekleed in
een zwarte handschoen. Maar vrouwen boven de 35 kunnen zich dat
niet meer permitteren. ‘Ze krijgen hangtieten, leve de push-up
bh!’, sprak ze. Daarop toonde ze enige foto’s van zichzelf
uit glamoureuzere tijden en gaf daarbij de catalogusindeling aan
volgens Boon. Van Royen gaf aan jaloers te zijn dat een man een
dergelijk boek kan laten uitgeven, terwijl een vrouw het niet snel
voor elkaar zal krijgen een boek met blote mannen en piemels gepubliceerd
te krijgen. Maar, na haar dood staat ons wellicht nog wat te wachten.
Ze begon alvast met sparen van blote mannen, de eerste foto liet
ze zien.
Martin Ros vertelde over zijn reizen naar Erembodegem
om Boon van leesmateriaal te voorzien en schetste een beeld van
een ijverige, gewone man, die elke dag met de trein naar de krant
gaat. Zijn vrouw schreef stukken over uit de door Ros aangeleverde
literatuur, zodat Boon dat materiaal, aangepast, kon gebruiken.
Na afloop was er drank en gelegenheid tot kopen van het kistje,
waarop een sticker prijkt ‘verboden onder de zestien’.
De Feminatheek is slechts een beperkte afspiegeling
van de verzameling van Boon. Hij heeft slechts twee delen tijdens
zijn leven helemaal uitgewerkt: de Fenomenale Feminatheek en Europese
koninginnen met kronen van karton. Beide delen zijn nu voor het
eerst uitgebracht in boekvorm. Achterin is aangegeven hoe de categorisering
van de gehele collectie plaatjes is. Daarin vallen bijvoorbeeld
op ‘liefde in de modder (11057 tot 11060)’, ‘Het
klaarkomen of orgasme van de trouweloze echtgenote (11061 tot 11064)’,
als onderdeel van ‘De anus als centraal punt’ is opmerkelijk
‘a. Bij de paring de anus opentrekken (11071 tot 11082)’
en ook ‘Fetischisme bij de vrouw (11470)’.
Het boek bevat veel illustraties van naakte of halfnaakte meisjes
en vrouwen met titels als ‘Het Lolita-meisje’, ‘De
uitnodigende vrouw’, ‘Versieren van het naakt’,
‘De Joegoslavische’. Daarnaast staat verduidelijkende
tekst over de afgebeelden en over het bloot. Ook de geschiedenis
van het badkostuum wordt uit de doeken gedaan. Bij het Lolita-meisje
staat de volgende tekst: “Foto’s van naakte meisjes
van hun elfde tot hun vijftiende levensjaar. Bewust van hun rijpende
geslacht tonen zij, door houding en opschik, door de zwellende tietjes
en het reeds beboste kutje, hun ‘vrouw’-zijn. Duidelijk
manifesteren ze zich reeds als lustobjekt en eisen zij hun plaats
in onze samenleving op.” Naast de tekst is een foto te zien
van ’12-jarige met reeds volgroeid bosje, 1975’. Ook
bekende vrouwen als Marilyn Monroe en Raquel Welch zijn opgenomen
in deze semi-wetenschappelijk gedocumenteerde feminatheek. Duidelijk
is wel dat Boon bijzonder veel plezier beleefde aan het samenstellen
van zijn Feminatheek. Liefhebbers van zijn werk zullen zich deze
teksten graag laten smaken en zijn voorkeuren en seksisme daarbij
wellicht voor lief willen nemen.
Voor de levensbeschrijving van Boon zie http://www.booncentrum.be/levenwerk/leven.html;
links over Boon op http://www.ned.univie.ac.at/links/index.asp?kat_id=102&name_id=50.
Titel: Fenomenale Feminatheek
Uitgever: Meulenhoff/Manteau
Pagina’s: 262
Prijs: 24,95€
Annette van den Bosch
oktober 2004